Krakowskie Drogi Żelazne – otwarcie wystawy

„Krakowskie drogi żelazne” to pierwsza wystawa w Muzeum Podgórza, która prezentuje funkcjonowanie w przestrzeni miasta środka transportu, będącego jednym z najważniejszych wynalazków cywilizacyjnych XIX w. 16 października w siedzibie Muzeum Podgórza na ul. Limanowskiego 51 pod nowymi estakadami kolejowymi odbył się wernisaż wystawy. Ekspozycję przygotował i opracował merytorycznie pan Dominik Lulewicz, pracownik Muzeum Krakowa i pasjonat kolei. Wystawa opowiada historię kolei w naszym mieście, w końcu kolej stanowiła motor napędowy całego regionu!

Na wystawie zaprezentowano unikatowe dokumenty oraz pamiątki z lat inicjalnych krakowskich dróg żelaznych, projekty oraz fotografie obiektów i taboru z różnych okresów jej rozwoju oraz urządzenia i narzędzia nieodzowne w codziennej pracy na kolei. Mamy również okazję zapoznać się ze zmieniającym się etosem i kulturą pracy kolejarzy w różnych okresach historycznych. Wystawie towarzyszy bogaty program edukacyjny: pokazy makiety kolejowej, wykłady, spacery po „kolejowych zakątkach” Krakowa i lekcje muzealne.

Jako Klub włączyliśmy się w przygotowania do wystawy. Wśród prezentowanych eksponatów znalazły się obiekty z naszych klubowych zasobów oraz modele z kolekcji naszych kolegów:

  • ramię semafora ze zbiorów klubowych
  • dokumentacja parowozu Ty51 ze zbiorów klubowych
  • model parowozu Pn12  w skali 1:87 z kolekcji Tomasza Kołodziejskiego
  • model słynnej „Luxtorpedy” w skali 1:87 z kolekcji Jacka Kołodzieja
  • diorama stacji Mogiła wykonana przez Mateusza Butę

W ramach wydarzeń towarzyszących wystawie, w wybrane weekendy przygotowujemy wystawę makiet kolejowych. Więcej informacji tutaj: Wystawy Makiet w Muzem Podgórza

Wystawa czasowa miała trwać do 15 marca 2020 roku, jednak na mocy zarządzenia dyrektora muzeum, wystawa „Krakowskie Drogi Żelazne” została przedłużona 23 sierpnia 2020 roku i jest ponownie otwarta dla zwiedzających.

Mateusz Buta udostępnił dioramę stacji końcowej w Mogile, położonej na odnodze linii lokalnej do Kocmyrzowa, wg. stanu z pocz. XX w.

Jacek Kołodziej wypożyczył wagon motorowy PKP serii SAx, czyli legendarną „Luxtorpędę”.
Tomek Kołodziejski udostępnił model parowozu pospiesznego PKP serii Pn12, czyli odziedziczonego po austriackim zaborcy parowozu serii kkStB 310.

Część dokumentacji technicznej parowozu serii Ty51, w tym najciekawszy rysunek techniczny – przekrój podłużny parowozu.
Oryginale ramię semafora kształtowego, okopcone przez parowozy.